Als je geschiedenis studeert of pas afgestudeerd bent, heb je op verjaardagsfeestjes vaak iets uit te leggen. Vragen als ‘wat kun je daar nu precies mee?’ of ‘wil je dan leraar worden?’ passeren dikwijls de revue. Misschien heb je al enig idee over het pad dat je na het behalen van je diploma wilt bewandelen, misschien tast je nog volledig in het duister over de beroepsmogelijkheden. Het KNHG-Beroepsplatform voor jonge historici is bedoeld om jou te helpen werk van je studie te maken. Hier vertellen geschiedenisalumni over hun loopbaan én hun huidige werkomgeving. Benieuwd? Lees of kijk snel verder!
Wat kan je worden als je geschiedenis hebt gestudeerd? Welke werkzaamheden en vaardigheden horen daarbij? En wie mag zichzelf historicus noemen? Op de Historicidagen 2022 in Rotterdam legde het KNHG deze vragen voor aan de deelnemende historici. Een uittreksel van de resultaten is hier of in de kantlijn te vinden. Liever een impressie in beelden? Bekijk dan de onderstaande video.
‘Ik had eigenlijk nooit van tevoren gedacht dat je ook in de commerciële sector als historicus aan de slag kan. Dat vond ik heel verrassend.’
‘Wij als historici hebben ook een taak om de samenleving iets bij te brengen. Daarom is het belangrijk dat onze opvattingen ook gehoord worden; niet alleen op de universiteit, maar juist daarbuiten.’
‘Tijdens mijn studie heb ik heel veel onderzoek gedaan in archieven, maar ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat ik daar ook zou kunnen gaan werken.’
‘Een project is voor mij geslaagd als er origineel en nieuw historisch onderzoek bij komt kijken.’
‘Waar wij geschiedenisnerds heel erg op aangaan, zijn juist de bronnen. Als je die passie kunt overbrengen op leerlingen, is dat bijzonder mooi.’
‘Laat je zien, ga praten met mensen die op bijzondere plekken werken, meld je bij musea, archieven of instellingen waar jíj blij van wordt. Dan zullen er echt deuren voor je open gaan.’
‘Onderschat vooral niet wat voor vaardigheden je in huis hebt. Analytisch vermogen, goed onderzoek kunnen doen… dat zijn dingen die je ook breder kunt inzetten dan alleen op historisch gebied.’
‘Informatie verzamelen, hoofd- en bijzaken onderscheiden, kritisch nadenken, schrijven, presenteren… De overheid heeft ontzettend veel behoefte aan mensen die dát kunnen.’
Ambassadeur in Chili
‘Geschiedenis meemaken terwijl je er zelf in staat. Dat is wat mijn werk als ambassadeur met zich meebrengt.’ Lees verder.
Coördinator Kennisontwikkeling en -beheer bij het Nationaal Archief en gastprofessor archivistiek
‘Het woord ‘archief’ roept bij velen nog steeds het beeld op van een duister depot, waar een oude, grijze en tikkeltje mensschuwe archivaris in stofjas tussen rekken vol oud papier dwaalt. Maar dat beeld staat haaks op de realiteit.’ Lees verder.
Vul je studie aan met stages en/of bijbaantjes. Wat praktische ervaring op je cv is vaak waardevoller dan twee keuzevakken meer of minder. Lees verder.
‘Wat ik jonge historici vooral wil meegeven is begin op tijd met oriënteren. Loop een stage of zoek een passende bijbaan. Hierdoor kom je erachter wat je wel en niet leuk vindt. En durf vooral ook te solliciteren!’
‘Alles overziend is mijn vroege wens om geschiedenis te gaan studeren en als historicus werkzaam te zijn uitgekomen. Onderzoek doen en het verwoorden van je onderzoeksresultaten in een helder betoog zijn vaardigheden die in mijn werkkring prima van pas komen.’ Lees verder.
‘Mijn loopbaan heeft zich heel geleidelijk ontwikkeld doordat ik heb gekeken naar hoe ik het meeste plezier uit mijn werk haal. Ook merk ik dat de keuzes die ik nu maak niet betekenen dat ik vast zit in deze baan. Dat is ook mijn take away.’ Lees verder.
‘Ik ben tijdens mijn werkzame leven steeds blijven beklemtonen dat ik historicus was en ik heb gemerkt dat de brede blik van een historicus in allerlei situaties van pas komt.’ Lees verder.
‘Hoewel ik niet mijn kost verdien met geschiedenis, gebruik ik de vaardigheden van een historicus wel nog steeds.’ Lees verder.
‘En daarom zeg ik ook altijd tegen studenten: probeer, ondanks de studiedruk, verder te kijken dan je opleiding. Wat leer je er wel en wat niet?’ Lees verder.
‘Hoewel je dus tijdens je studie kunt denken dat de opties beperkt zijn, zijn ze juist eindeloos. Kijk naar wat jij leuk vindt en welke vaardigheden daar goed bij passen.’ Lees verder.
‘Alle vaardigheden die ik bij de Geschiedenisstudie heb aangeleerd, zijn van belang voor mijn werk. Een onderzoeksvraag bedenken, het schrijven van een onderzoeksopzet, archiefstudie, het schrijven zelf en het nauwgezet maken van een literatuurlijst; alles komt van pas’. Lees verder.
‘Meer dan bij bijvoorbeeld technische studies heb ik het gevoel dat historici op veel verschillende plekken terecht kunnen komen. Mensen van onze master hebben een heel breed scala aan opties.’ Lees verder.
‘Wat dat betreft moet je als afgestudeerd historicus eigenlijk een stuk brutaler zijn en je niet laten limiteren tot het bekende. Er staan veel meer deuren open dan je zou verwachten. Ik zie het zelf ook in mijn werk, ik kom overal mensen met een geschiedenisachtergrond tegen.’ Lees verder.
‘Het belangrijkste is dus om vanuit zo veel mogelijk beschikbare bronnen en perspectieven de feiten naar boven te halen. Wees daarnaast altijd bewust van je eigen en andermans confirmation bias en/of framing. Geschiedenis is net als data-interpretatie: je krijgt eruit wat je erin stopt en je kunt eruit halen wat je eruit wilt halen’. Lees verder.
‘Vaardigheden die ik leerde tijdens mijn studie zijn onder andere kennis van de geschiedenis en theoretische geschiedwetenschap, literatuuronderzoek, essays schrijven en interviewtechnieken. Vooral het onderzoeken, interviewen en schrijven heb ik vaak gebruikt voor het schrijven van artikelen en recent nog voor mijn eigen boek.’ Lees verder.
‘Erfgoed leer je door te doen. Ik leer sneller iets ter plekke van een vrijwilliger in een hoogstamfruitboomgaard dan uit een boek.’ Lees verder.
‘In de IT hebben ze grote behoefte aan historische vaardigheden, zo blijkt. Niet eerder hoorde ik tijdens een sollicitatiegesprek “Geschiedenis? Dat is precies wat we zoeken!”.’ Lees verder.
‘De studievaardigheid waar ik het meest aan heb in mijn huidige werk, is het lezen en verwerken van veel informatie en daar dan een begrijpelijk stuk over schrijven.’ Lees verder.
‘Vaak wordt gedacht dat er voor geschiedenisstudenten maar twee uitstroommogelijkheden zijn: onderzoek en onderwijs. Maar bij de Rijksoverheid zijn er heel veel historici, en dat heeft echt met de onderzoeksvaardigheden te maken.’ Lees verder.
‘Ik heb het ontzettend naar mijn zin bij het archief, maar zelfs toen ik Geschiedenis studeerde en zelf archieven bezocht had ik nog niet bedacht dat je daar ook zou kunnen werken.’ Lees verder.
‘Ik denk dat studenten, ook in het WO, meer gestimuleerd moeten worden om ergens stage te lopen. Het netwerken is simpelweg enorm belangrijk.’ Lees verder.
‘Als samenleving heb je maar één laboratorium en dat is het verleden.’ Lees verder.
Wilt u jonge historici ook graag helpen inzicht te krijgen in de vele verschillende beroepsmogelijkheden voor historici? Deel dan uw werkervaring met hen!