Geschiedenis, wat kun je ermee?

Als je geschiedenis studeert of pas afgestudeerd bent, heb je op verjaardagsfeestjes vaak iets uit te leggen. Vragen als ‘wat kun je daar nu precies mee?’ of ‘wil je dan leraar worden?’ passeren dikwijls de revue. Misschien heb je al enig idee over het pad dat je na het behalen van je diploma wilt bewandelen, misschien tast je nog volledig in het duister over de beroepsmogelijkheden. Het KNHG-Beroepsplatform voor jonge historici is bedoeld om jou te helpen werk van je studie te maken. Hier vertellen geschiedenisalumni over hun loopbaan én hun huidige werkomgeving. Benieuwd? Lees of kijk snel verder!

‘Ook ik ben historicus’

Wat kan je worden als je geschiedenis hebt gestudeerd? Welke werkzaamheden en vaardigheden horen daarbij? En wie mag zichzelf historicus noemen? Op de Historicidagen 2022 in Rotterdam legde het KNHG deze vragen voor aan de deelnemende historici. Een uittreksel van de resultaten is hier of in de kantlijn te vinden. Liever een impressie in beelden? Bekijk dan de onderstaande video.

Video-interviews

Daphne Stechweij, adviseur ontplofbare oorlogsresten bij Sweco

‘Ik had eigenlijk nooit van tevoren gedacht dat je ook in de commerciële sector als historicus aan de slag kan. Dat vond ik heel verrassend.’

Nadia Bouras, docent en onderzoeker bij de Universiteit Leiden/NIMAR

‘Wij als historici hebben ook een taak om de samenleving iets bij te brengen. Daarom is het belangrijk dat onze opvattingen ook gehoord worden; niet alleen op de universiteit, maar juist daarbuiten.’

Vincent van de Griend, informatiebemiddelaar bij het Brabants Historisch Informatie Centrum

‘Tijdens mijn studie heb ik heel veel onderzoek gedaan in archieven, maar ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat ik daar ook zou kunnen gaan werken.’

Anton van Renssen, zelfstandig historicus met zijn bedrijf Historytelling

‘Een project is voor mij geslaagd als er origineel en nieuw historisch onderzoek bij komt kijken.’

Eline Rademakers, geschiedenisdocent en promovendus

‘Waar wij geschiedenisnerds heel erg op aangaan, zijn juist de bronnen. Als je die passie kunt overbrengen op leerlingen, is dat bijzonder mooi.’

Tijmen Dokter, theatermaker en publiekshistoricus bij het Nationaal Militair Museum in Soesterberg

‘Laat je zien, ga praten met mensen die op bijzondere plekken werken, meld je bij musea, archieven of instellingen waar jíj blij van wordt. Dan zullen er echt deuren voor je open gaan.’

Rianne Oosterom, journalist bij Trouw

‘Onderschat vooral niet wat voor vaardigheden je in huis hebt. Analytisch vermogen, goed onderzoek kunnen doen… dat zijn dingen die je ook breder kunt inzetten dan alleen op historisch gebied.’

Tom Scheepstra, beleidsmedewerker bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid

‘Informatie verzamelen, hoofd- en bijzaken onderscheiden, kritisch nadenken, schrijven, presenteren… De overheid heeft ontzettend veel behoefte aan mensen die dát kunnen.’

Ervaringsverhalen

Carmen Gonsalves

Carmen Gonsalves

Ambassadeur in Chili

‘Geschiedenis meemaken terwijl je er zelf in staat. Dat is wat mijn werk als ambassadeur met zich meebrengt.’ Lees verder.

 

 

Geert Leloup

Geert Leloup

Coördinator Kennisontwikkeling en -beheer bij het Nationaal Archief en gastprofessor archivistiek

‘Het woord ‘archief’ roept bij velen nog steeds het beeld op van een duister depot, waar een oude, grijze en tikkeltje mensschuwe archivaris in stofjas tussen rekken vol oud papier dwaalt. Maar dat beeld staat haaks op de realiteit.’ Lees verder. 

Myrthe van Niekerk

Myrthe van Niekerk

Content- en programmamaker bij Het Utrechts Archief

Vul je studie aan met stages en/of bijbaantjes. Wat praktische ervaring op je cv is vaak waardevoller dan twee keuzevakken meer of minder. Lees verder.

Phoebe Doughtie

Communicatiemedewerker bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)

‘Wat ik jonge historici vooral wil meegeven is begin op tijd met oriënteren. Loop een stage of zoek een passende bijbaan. Hierdoor kom je erachter wat je wel en niet leuk vindt. En durf vooral ook te solliciteren!’

Lees verder.

 

Jos van den Borne

Jos van den Borne

Medewerker advisering van de Hoge Raad van Adel

‘Alles overziend is mijn vroege wens om geschiedenis te gaan studeren en als historicus werkzaam te zijn uitgekomen. Onderzoek doen en het verwoorden van je onderzoeksresultaten in een helder betoog zijn vaardigheden die in mijn werkkring prima van pas komen.’ Lees verder.

 

Jesper Vegting

Informatiemanager bij de Koninklijke Marine Technische Opleidingen (KMTO)

Jesper Vegting

 

‘Mijn loopbaan heeft zich heel geleidelijk ontwikkeld doordat ik heb gekeken naar hoe ik het meeste plezier uit mijn werk haal. Ook merk ik dat de keuzes die ik nu maak niet betekenen dat ik vast zit in deze baan. Dat is ook mijn take away.’ Lees verder.

 

Jeroen Torenbeek

Jeroen Torenbeek

Consultant Ziggurat en voormalig directeur Buitenland Universiteit Utrecht

‘Ik ben tijdens mijn werkzame leven steeds blijven beklemtonen dat ik historicus was en ik heb gemerkt dat de brede blik van een historicus in allerlei situaties van pas komt.’ Lees verder.

 

Stefan Kortrijk

Stefan Kortrijk

Adviseur Leren en Ontwikkelen bij de Algemene Bestuursdienst

‘Hoewel ik niet mijn kost verdien met geschiedenis, gebruik ik de vaardigheden van een historicus wel nog steeds.’ Lees verder.

 

Sebastiaan Vonk

Sebastiaan Vonk

Superintendent voor de Oorlogsgravenstichting en freelance publiekhistoricus

‘En daarom zeg ik ook altijd tegen studenten: probeer, ondanks de studiedruk, verder te kijken dan je opleiding. Wat leer je er wel en wat niet?’ Lees verder.

                                          Reza Cheuk-Alam

Reza Cheuk-Alam

Programmamedewerker bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek

‘Hoewel je dus tijdens je studie kunt denken dat de opties beperkt zijn, zijn ze juist eindeloos. Kijk naar wat jij leuk vindt en welke vaardigheden daar goed bij passen.’ Lees verder.

 

Catharina Th. Bakker

Catharina Bakker – fotograaf Carlo Bakker

Zelfstandig historica

‘Alle vaardigheden die ik bij de Geschiedenisstudie heb aangeleerd, zijn van belang voor mijn werk. Een onderzoeksvraag bedenken, het schrijven van een onderzoeksopzet, archiefstudie, het schrijven zelf en het nauwgezet maken van een literatuurlijst; alles komt van pas’. Lees verder.

 

Jonas Créton

Jonas Créton

Junior Adviseur bij Jonge Honden

‘Meer dan bij bijvoorbeeld technische studies heb ik het gevoel dat historici op veel verschillende plekken terecht kunnen komen. Mensen van onze master hebben een heel breed scala aan opties.’ Lees verder.

Frank van Gameren

Frank van Gameren

Consultant bij Verdock, Klooster & Associates (VKA)

‘Wat dat betreft moet je als afgestudeerd historicus eigenlijk een stuk brutaler zijn en je niet laten limiteren tot het bekende. Er staan veel meer deuren open dan je zou verwachten. Ik zie het zelf ook in mijn werk, ik kom overal mensen met een geschiedenisachtergrond tegen.’ Lees verder.

Arthur Rodenburg

Arthur Rodenburg

Historisch onderzoeker bij Bombs Away B.V.

‘Het belangrijkste is dus om vanuit zo veel mogelijk beschikbare bronnen en perspectieven de feiten naar boven te halen. Wees daarnaast altijd bewust van je eigen en andermans confirmation bias en/of framing. Geschiedenis is net als data-interpretatie: je krijgt eruit wat je erin stopt en je kunt eruit halen wat je eruit wilt halen’. Lees verder.

Wouter Geerling

Wouter Geerling

Informatiespecialist bij Collectie Overijssel

‘Vaardigheden die ik leerde tijdens mijn studie zijn onder andere kennis van de geschiedenis en theoretische geschiedwetenschap, literatuuronderzoek, essays schrijven en interviewtechnieken. Vooral het onderzoeken, interviewen en schrijven heb ik vaak gebruikt voor het schrijven van artikelen en recent nog voor mijn eigen boek.’ Lees verder.

Foto: Juri Hiensch

Daniëlle Schalkwijk
Programmamanager vrijwilligerswerk bij Landschap Erfgoed Utrecht

‘Erfgoed leer je door te doen. Ik leer sneller iets ter plekke van een vrijwilliger in een hoogstamfruitboomgaard dan uit een boek.’ Lees verder.

Hannah van der Heijde
Test engineer bij Sogeti

‘In de IT hebben ze grote behoefte aan historische vaardigheden, zo blijkt. Niet eerder hoorde ik tijdens een sollicitatiegesprek “Geschiedenis? Dat is precies wat we zoeken!”.’ Lees verder.

Heleen Wink
Adviseur informatiemanagement bij KBenP

‘De studievaardigheid waar ik het meest aan heb in mijn huidige werk, is het lezen en verwerken van veel informatie en daar dan een begrijpelijk stuk over schrijven.’ Lees verder.

Robert Vonk
Senior Adviseur bij de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving

‘Vaak wordt gedacht dat er voor geschiedenisstudenten maar twee uitstroommogelijkheden zijn: onderzoek en onderwijs. Maar bij de Rijksoverheid zijn er heel veel historici, en dat heeft echt met de onderzoeksvaardigheden te maken.’ Lees verder.

Leoniek Damman-Vrielink
Informatiespecialist bij Collectie Overijssel

‘Ik heb het ontzettend naar mijn zin bij het archief, maar zelfs toen ik Geschiedenis studeerde en zelf archieven bezocht had ik nog niet bedacht dat je daar ook zou kunnen werken.’ Lees verder.

Leroy Fisscher
Projectleider bij het Nationaal Jenevermuseum

‘Ik denk dat studenten, ook in het WO, meer gestimuleerd moeten worden om ergens stage te lopen. Het netwerken is simpelweg enorm belangrijk.’ Lees verder.

Coen Brummer
Manager directie Geneesmiddelen en Medische Technologie bij het Ministerie van VWS

‘Als samenleving heb je maar één laboratorium en dat is het verleden.’ Lees verder.

Oproep

Wilt u jonge historici ook graag helpen inzicht te krijgen in de vele verschillende beroepsmogelijkheden voor historici? Deel dan uw werkervaring met hen!

Deelnemen aan het KNHG-Beroepsplatform

Documenten

© KNHG 2024 Website: Code Clear