KNHG-Beroepsplatform – Reza Cheuk-Alam

Reza Cheuk-Alam is programmamedewerker bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek

Reza Cheuk-Alam

‘Ik ben momenteel werkzaam als programma-/beleidsmedewerker bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Binnen deze functie ben ik betrokken bij alle onderdelen van het subsidieverleningsproces van het NRO. Zo voer ik subsidierondes uit als programmasecretaris. Daarbij zorg ik ervoor dat een beoordelingscommissie de juiste samenstelling heeft om de subsidieaanvragen te kunnen beoordelen. Ook zie ik erop toe dat het beoordelingsproces goed verloopt volgens de vastgestelde procedure. Uiteraard komt daar ook de monitoring van de toegekende onderzoeken bij kijken en het contact met de verschillende belanghebbende zoals de uitvoerders van de onderzoeken, commissieleden, experts, vertegenwoordigers vanuit de doelgroep, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap et cetera. Kortom: een uitgebreid en divers takenpakket waarbij geen dag hetzelfde is.

Toen ik begon aan de opleiding Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam wist ik totaal nog niet wat ik na mijn afstuderen zou willen doen. Wel wist ik dat deze opleiding in ieder geval breed genoeg was om er alle kanten mee op te kunnen en dat ik geschiedenis interessant vond. Dat maakte dat dit de beste keuze was voor mij. Tijdens mijn studie was ik mentor van eerstejaarsgeschiedenisstudenten, ambassadeur voor de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) en rondde ik een educatieve minor af.  Nadat ik in mijn tussenjaar ook les had gegeven aan eerstejaarsstudenten van de opleiding Geschiedenis, wist ik dat ik meer wilde doen met onderwijs.

Ik besloot de master Global History and International Relations te gaan volgen en schreef mijn masterscriptie over geschiedenisonderwijs in een superdiverse stad; Rotterdam. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met 10 basisscholen in Rotterdam waarbij de leerlingen uit groep 8 een stem kregen in de evaluatie van geschiedenisonderwijs door middel van een vragenlijst en een tiental interviews. Een ontzettend leuk onderzoek dat ik zo weer zou doen. Inmiddels was het duidelijk dat ik me ook na mijn studie graag bezig wilde houden met onderwijs.

Solliciteren bij het NRO deed ik nog tijdens mijn studie. Ik vond dit best spannend, want met beleid had ik nog niet eerder te maken gehad. Maar, als historicus kun je kritisch denken, ben je analytisch, kun je (academische) teksten schrijven, goed (resultaten) presenteren en ben je gewend zelfstandig te werken waardoor je gestructureerd en georganiseerd bent en goed om kunt gaan met planningen en deadlines. Ook kun je hoofd- van bijzaken onderscheiden en je inleven in een ander. Al die vaardigheden en kwaliteiten komen natuurlijk op veel plekken van pas; zo ook binnen een beleidsfunctie.

Hoewel je dus tijdens je studie kunt denken dat de opties beperkt zijn, zijn ze juist eindeloos. Kijk naar wat jij leuk vindt en welke vaardigheden daar goed bij passen. Wees niet bang om te solliciteren en het gewoon te proberen, ook al denk je dat je niet naadloos aansluit bij de functie. De functie die ik nu heb past goed bij mij, maar mocht ik ooit een nieuwe uitdaging zoeken, dan maak ik mij geen zorgen over dat ik in een geheel andere branche niet aan de slag zou kunnen. Ik kan immers altijd terugvallen op de mooie kwaliteiten en vaardigheden die ik heb als historicus en die ik nog verder aan het ontwikkelen ben binnen de functie die ik nu vervul.’

Wil je contact opnemen met Reza? Mail dan naar r.cheukalam@nwo.nl.

 

Opmerkingen

© KNHG 2024 Website: Code Clear