Geschiedenis, wat kun je ermee?

Als je geschiedenis studeert of pas afgestudeerd bent, heb je op verjaardagsfeestjes vaak iets uit te leggen. Vragen als ‘wat kun je daar nu precies mee?’ of ‘wil je dan leraar worden?’ passeren dikwijls de revue. Misschien heb je al enig idee over het pad dat je na het behalen van je diploma wilt bewandelen, misschien tast je nog volledig in het duister over de beroepsmogelijkheden. Het KNHG-Beroepsplatform voor jonge historici is bedoeld om jou te helpen werk van je studie te maken. Hier vertellen geschiedenisalumni over hun loopbaan én hun huidige werkomgeving. Benieuwd? Lees of kijk snel verder!

‘Ook ik ben historicus’

Wat kan je worden als je geschiedenis hebt gestudeerd? Welke werkzaamheden en vaardigheden horen daarbij? En wie mag zichzelf historicus noemen? Op de Historicidagen 2022 in Rotterdam legde het KNHG deze vragen voor aan de deelnemende historici. Een uittreksel van de resultaten is hier of in de kantlijn te vinden. Liever een impressie in beelden? Bekijk dan de onderstaande video.

Video-interviews

Tijmen Dokter, theatermaker en publiekshistoricus bij het Nationaal Militair Museum in Soesterberg

‘Laat je zien, ga praten met mensen die op bijzondere plekken werken, meld je bij musea, archieven of instellingen waar jíj blij van wordt. Dan zullen er echt deuren voor je open gaan.’

Rianne Oosterom, journalist bij Trouw

‘Onderschat vooral niet wat voor vaardigheden je in huis hebt. Analytisch vermogen, goed onderzoek kunnen doen… dat zijn dingen die je ook breder kunt inzetten dan alleen op historisch gebied.’

Tom Scheepstra, beleidsmedewerker bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid

‘Informatie verzamelen, hoofd- en bijzaken onderscheiden, kritisch nadenken, schrijven, presenteren… De overheid heeft ontzettend veel behoefte aan mensen die dát kunnen.’

Ervaringsverhalen

Hannah van der Heijde
Test engineer bij Sogeti

‘In de IT hebben ze grote behoefte aan historische vaardigheden, zo blijkt. Niet eerder hoorde ik tijdens een sollicitatiegesprek “Geschiedenis? Dat is precies wat we zoeken!”.’ Lees verder.

Heleen Wink
Adviseur informatiemanagement bij KBenP

‘De studievaardigheid waar ik het meest aan heb in mijn huidige werk, is het lezen en verwerken van veel informatie en daar dan een begrijpelijk stuk over schrijven.’ Lees verder.

Robert Vonk
Senior Adviseur bij de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving

‘Vaak wordt gedacht dat er voor geschiedenisstudenten maar twee uitstroommogelijkheden zijn: onderzoek en onderwijs. Maar bij de Rijksoverheid zijn er heel veel historici, en dat heeft echt met de onderzoeksvaardigheden te maken.’ Lees verder.

Leoniek Damman-Vrielink
Informatiespecialist bij Collectie Overijssel

‘Ik heb het ontzettend naar mijn zin bij het archief, maar zelfs toen ik Geschiedenis studeerde en zelf archieven bezocht had ik nog niet bedacht dat je daar ook zou kunnen werken.’ Lees verder.

Leroy Fisscher
Projectleider bij het Nationaal Jenevermuseum

‘Ik denk dat studenten, ook in het WO, meer gestimuleerd moeten worden om ergens stage te lopen. Het netwerken is simpelweg enorm belangrijk.’ Lees verder.

Coen Brummer
Manager directie Geneesmiddelen en Medische Technologie bij het Ministerie van VWS

‘Als samenleving heb je maar één laboratorium en dat is het verleden.’ Lees verder.

Oproep

Wilt u jonge historici ook graag helpen inzicht te krijgen in de vele verschillende beroepsmogelijkheden voor historici? Deel dan uw werkervaring met hen!

Deelnemen aan het KNHG-Beroepsplatform

Documenten

© KNHG 2022 Website: Code Clear