Uitkomsten ledenonderzoek 2024

In het najaar van 2024 heeft het KNHG een leden- en lezersonderzoek laten uitvoeren door het bureau OnderzoekDoen. Het doel van dit driejaarlijkse onderzoek is de mening en tevredenheid van de leden te peilen, alsmede het gebruik van de verschillende producten en diensten van het KNHG in kaart te brengen. In totaal hebben 235 leden de vragenlijst ingevuld waarmee de respons vijfentwintig procent was. Daardoor kunnen de uitkomsten van dit onderzoek worden gezien als betrouwbaar en representatief voor alle leden.

Waardering

De waardering voor het KNHG en zijn producten en diensten is hoog zoals blijkt uit onderstaand staatje:

KNHG   7,6
Jong KNHG   7
BMGN   7,6
Historicidagen   8,1
Congressen   7,7
Website KNHG   7,1
Nieuwsbrief   7,4

Rollen

Het KNHG ziet als beroepsvereniging een aantal rollen voor zichzelf weggelegd. In de ledenonderzoek is wederom gevraagd naar de mening van de leden hierover. Zij konden meerdere antwoorden aankruisen.

80 procent van respondenten noemt het behartigen van de belangen van de beroepsgroep als belangrijkste rol. 63 procent noemt daarnaast ook het uitbrengen van de Historicidagen en 59 procent het organiseren van de Historicidagen. Tot slot noemt 50% van de respondenten dat het bewaken van de kwaliteit van het werk van historici door te reflecteren op de waarden van het vak een belangrijke rol van het KNHG.

Meer lezen?

In de rapportage van het onderzoeksbureau kunt u lezen welke thema’s voorgelegd zijn en hoe de leden daarop gereageerd hebben.

Wilt u zien hoe de uitkomsten van dit onderzoek zich verhouden tot de vorige twee leden- en lezersonderzoeken uit 2018 en 2022? Bekijk dan ook de analyse van uitkomsten.

Opmerkingen

© KNHG 2025 Website: Code Clear