Voor jezelf beginnen: een historisch bedrijf

Voor jezelf beginnen: een historisch bedrijf

“Ik word zo moe van dat solliciteren waarbij nog vijfhonderd anderen azen op dezelfde functie, we moeten het gewoon zelf doen!” In februari 2015 hebben ik en drie vrienden de daad bij het woord gevoegd  en ons eigen historisch bedrijf Van Gisteren ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Als oprichters hebben we een aantal dingen gemeen.

Ten eerste zijn wij stuk voor stuk via het HBO opgeklommen naar de universiteit, vandaar waarschijnlijk onze voorliefde voor de combinatie van een academisch fundament met een praktische inslag. Ook is er een gezamenlijk verleden als het gaat om uitgebreide werkervaring naast de studie. En wellicht nog wel het meest essentiële kenmerk: wij zochten allemaal een manier om onze historische kennis en interesses toegankelijk te maken voor een breder publiek.

Wat doen we?

“Maar wat doen jullie dan precies?”, is een vraag die steeds weer terugkeert. Een vraag waarin ook vaak doorklinkt: “Een bedrijf gerund door historici, kan dat? Moeten jullie niet lesgeven, promoveren of in de archieven de scepter zwaaien?” Ons antwoord is: “Ja dat kan” en “Nee, het werkveld is breder dan dat”. Van Gisteren vertaalt het historische verhaal naar een product waarmee we meer dan alleen de wereld van de historici willen bereiken. In het afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld educatiemateriaal ontwikkeld, websites gebouwd en evenementen georganiseerd. Zo ontstonden langzamerhand onze pijlers: educatie, communicatie en onderzoek.

Natuurlijk brengt een eigen onderneming ook de nodige zorgen met zich mee. Het vergt doorzettingsvermogen en kost veel tijd en energie. Daarnaast is er nooit waterdichte zekerheid voor de toekomst: Van Gisteren valt of staat met de opdrachten die we binnenhalen. De stroperigheid van sommige samenwerkingen kan het werkproces en het verdienmodel verstoren. Toch houdt het doel om een mooi en historisch verantwoord product af te leveren ons dan scherp.

Tijdens ons eerste evenement georganiseerd als Van Gisteren, van links naar rechts: Alice Souguir, Mark Bergsma, Barbara Eelman en Agnes Cremers.

KNHG en ZZP’ers

Met ons eigen bedrijf zijn wij in het diepe gesprongen en beland in de culturele sector. Juist nu, in deze tijd van freelancers en flexibele contracten komen historici op allerlei verschillende plekken terecht. Door meer contact te leggen met de belevingswereld van de ‘jonge’ historicus en daar ook op in te spelen met een passend aanbod, kan het KNHG een breed scala aan historici aan zich binden. Voor ons was het KNHG een ver-van-ons-bed-show, omdat het veelal de “klassieke” historicus leek te bedienen. Terwijl deze verschillende groepen elkaar juist zouden moeten versterken. Het KNHG zou als beroepsorganisatie de verbindende factor moeten zijn in dit geheel. Een beroepsorganisatie waar alle historici terecht kunnen voor kennisuitwisseling, inspiratie en het uitbouwen van hun netwerk. Een mooi streven en passend bij de huidige tijd voor de veelzijdige historicus.

Mark Bergsma – Van Gisteren

Wil je meepraten over dit onderwerp? Het KNHG wil als beroepsvereniging beter aansluiten bij de wensen en behoeftes van startende historici. Zij brainstormen nu over de vraag hoe hun stem/inbreng beter gehoord kan worden. Onder de naam ‘Jong KNHG’ publiceren deelnemers aan de brainstorm hierover. Meedenken of reageren? Neem contact op met het promovendus-bestuurslid Thomas Smits (t.smits[at]let.ru.nl).

Lees ook de eerdere blogs van Marieke OprelPieter Slaman en Thomas Smits voor Jong KNHG.

Opmerkingen

© KNHG 2024 Website: Code Clear