KNHG Beroepsplatform – Jesper Vegting

Jesper Vegting is Informatiemanager bij de Koninklijke Marine Technische Opleidingen (KMTO)

Jesper Vegting

‘Ik ben werkzaam als Informatiemanager bij de Koninklijke Marine Technische Opleidingen (KMTO). Deze defensieschool is verantwoordelijk voor de opleiding van al het technisch Marinepersoneel in de breedste zin van het woord. Van wapens en radars tot de drinkwatervoorzieningen aan boord. Het technisch personeel houdt het schip varend en gevechtsklaar.

Mijn rol als informatiemanager is tweeledig. Aan de ene kant ben ik verantwoordelijk voor de inrichting en borging van de informatiehuishouding binnen de school, aan de andere kant ben ik het aanspreekpunt voor alle interne en externe communicatie. Zo kan het zijn dat ik in de ochtend een meeting heb voor de promotie van de school tijdens een groot evenement en in de middag bedrijfsprocessen in kaart breng. Die afwisseling maakt de baan uitdagend en houdt het leuk.

Op de middelbare school bedacht ik dat ik graag geschiedenis wilde gaan studeren omdat ik het zo’n leuk vak vond en geen idee had wat ik later wilde worden. Tijdens de opleiding vond ik het werken met archieven geweldig. Het meeste plezier had ik in het uitspitten van archiefdozen op zoek naar dat ene stukje informatie dat nodig was voor je artikel.

Omdat er vanuit de geschiedenisopleiding niet aan loopbaanbegeleiding werd gedaan heb ik hiervoor advies gezocht binnen de faculteit. Aan de hand van de gesprekken heb ik gekeken wat er mogelijk was om mijn wensen, het werken met archieven, om te zetten in een carrière. Toen kwam het traineeship Informatiemanagement op mijn pad. Daar kon ik aangeven hoe ik mijn ontwikkeling en carrièrewensen voor mij zag. Zij keken niet naar de inhoud van de opleiding, maar naar de vaardigheden die mij waren aangeleerd en waar deze het beste tot hun recht kwamen.

Gedurende twee jaar werkte ik bij een gemeente en kwam ik in aanraking met alle facetten van archiefbeheer binnen de overheid. Ook volgde ik een vakinhoudelijke opleiding waarbij ik vaardigheden leerde die ik in mijn werk kon gebruiken. Met dank aan en stimulerende teamleider verschoven mijn werkzaamheden langzaam van het ordenen van archieven naar het digitaliseren van documenten én naar de uitdagingen daarvan voor het archiefbeheer. Van hands-on taken ging ik meer conceptueel over het werk meedenken. Na twee jaar kreeg ik de kans om bij de KMTO aan de slag te gaan als Informatiemanager: een functie ie precies aansluit bij de ervaring die ik heb opgedaan tijdens het traineeship en daardoor goed bij mij past.

Binnen de projecten waarbij ik betrokken ben, komen de vaardigheden die ik tijdens mijn studie heb geleerd goed van pas, zoals het verwerken van grote hoeveelheden informatie en die op passende manier presenteren. Ook pak ik ieder project nog steeds aan als het schrijven van een artikel, zoals tijdens de opleiding, alleen heet een status quaestionis nu een projectplan.

Mijn loopbaan heeft zich heel geleidelijk ontwikkeld doordat ik heb gekeken naar hoe ik het meeste plezier uit mijn werk haal. Ook merk ik dat de keuzes die ik nu maak niet betekenen dat ik vast zit in deze baan. Dat is ook mijn take away. Omdat ik me wil blijven ontwikkelen is het goed mogelijk dat ik over een aantal jaar weer met het archiefmateriaal in m’n handen zit.’

Opmerkingen

© KNHG 2024 Website: Code Clear