21 november 2024: KNHG Jaarcongres – De terugkeer van klasse

De terugkeer van klasse: nieuw inzichten, nieuwe vragen

‘We moeten het weer over klasse hebben!’ Deze roep klinkt steeds luider in kranten, opiniebladen, televisiedocumentaires, zoals Klassen, en bestsellers zoals Misschien moet je wat lager mikken van Milio van de Kamp en Mijn Ontelbare Identiteiten van Sinan Çankaya. Nederland ziet zichzelf graag als een egalitaire of zelfs klasseloze samenleving.[1] Maar wie goed kijkt, ziet al snel hoe klasse – de sociale ongelijkheid en segmentatie gebaseerd op economisch, sociaal en cultureel kapitaal – nog steeds alle facetten van het Nederlandse leven doordringt en diepgaand beïnvloedt. Toch blijven ervaringen van mensen van kleur en de complexe kruispunten tussen klasse, kleur en andere assen van verschil vaak buiten beschouwing.

Waarom is dit voor zo velen een openbaring? En waar zijn historici in dit gesprek gebleven? De interesse van historici in klasse en klassenconflicten is sinds de jaren 1990 opvallend afgenomen, te midden van groeiende aandacht voor andere vormen van sociale ongelijkheid, zoals gender, etniciteit en seksualiteit. Klasse lijkt nu snel een ‘klassieke’ onderzoeksdimensie te worden: belangrijk, sympathiek, maar ook traditioneel, voorspelbaar en relatief irrelevant.

Het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap wil op zijn najaarscongres van 2024 de schijnwerpers weer richten op klasse. Welke traditionele thema’s en vraagstukken uit de sociale geschiedenis zijn nog steeds relevant? Welke nieuwe thema’s, vragen en benaderingen verdienen meer aandacht, gezien de recente maatschappelijke veranderingen? Hoe kunnen recente inzichten uit migratie- en gendergeschiedenis worden ingezet om klasse als analytische onderzoekscategorie te verdiepen?

Jaarcongres 2024

Op donderdag 21 november 2024 organiseert het KNHG zijn jaarcongres De terugkeer van klasse: nieuwe inzichten, nieuwe vragen in Museum De Proefkolonie in Frederiksoord (bij Steenwijk). Op dit congres wil het KNHG de schijnwerpers weer richten op klasse. Welke traditionele thema’s en vraagstukken uit de sociale geschiedenis zijn nog steeds relevant? Welke nieuwe thema’s, vragen en benaderingen verdienen meer aandacht, gezien de recente maatschappelijke veranderingen? Hoe kunnen recente inzichten uit migratie- en gendergeschiedenis worden ingezet om klasse als analytische onderzoekscategorie te verdiepen?

 

[1] https://sargasso.nl/waarom-we-het-over-klasse-moeten-hebben/; https://www.groene.nl/artikel/we-moeten-het-over-klasse-hebben; https://www.sp.nl/achtergrond/sociale-klasse-is-terug-van-nooit-weggeweest; https://www.socialevraagstukken.nl/we-moeten-het-weer-over-klasse-hebben/; https://visie.net/de-gids-artikel/we-moeten-het-echt-opnieuw-over-klasse-hebben

Opmerkingen

Documenten

© KNHG 2024 Website: Code Clear