Stefan Kortrijk is adviseur Leren en Ontwikkelen bij de Algemene Bestuursdienst
‘Ik ben werkzaam als adviseur Leren & Ontwikkelen bij de Algemene Bestuursdienst (ABD) in Den Haag, het management development bureau van de rijksoverheid en onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Als adviseur bij de ABD ontwikkel ik samen met mijn collega’s en partners binnen en buiten de rijksoverheid een leer- en ontwikkelaanbod dat aansluit op de actualiteit en dat bijdraagt aan de persoonlijke en professionele groei van managers binnen het Rijk.
Toen ik klein was had ik al een grote en brede interesse in de wereld om me heen. Pas toen ik na het voorgezet onderwijs een studie moest kiezen, kwam ik op het vakgebied Geschiedenis uit. Dit voelde ook gelijk wel goed, zonder dat ik wist wat ik er dan mee zou willen – laat staan dat ik een beeld had van hoe je er later geld mee zou kunnen verdienen. Ik startte met de de lerarenopleiding Geschiedenis in Leeuwarden en had daarom het idee dat ik maar docent moest worden. Gaandeweg deze studie kwam ik erachter dat bij mij het plezier vooral zat in het vak zelf, niet in het docentschap. Na de lerarenopleiding besloot ik dan ook door te studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar ik instroomde in de bacheloropleiding Geschiedenis, waarna ik de master Griekse- en Romeinse Studies (geschiedenis van de oudheid) afrondde.
Dit was voor mij een gouden greep en paste erg goed bij mij, als groot geschiedenisliefhebber. Ik kijk met veel warmte terug op mijn studietijd in Groningen en wat ik daar geleerd heb. Los van de vakinhoud heb ik er na al die jaren nog steeds heel veel plezier van dat mij toen is geleerd hoe ik gedegen bronnenonderzoek moet doen en dat – door het vele schrijven van essays en een bachelor- en masterscriptie – mijn schrijfvaardigheid op een hoog niveau is komen te liggen. Deze twee goed ontwikkelde vaardigheden uit mijn studietijd gebruik ik nog steeds in mijn werk en daar heb ik veel aan te danken. Als adviseur bij de Algemene Bestuursdienst moet je vaak veel en complexe informatie in korte tijd tot je kunnen nemen, bijvoorbeeld om snel een helder en leesbaar advies op papier te kunnen zetten of om in een vergadering een volwaardig gesprekspartner te kunnen zijn. Het gaat vaak over zeer diverse onderwerpen waarop je goed voorbereid moet zijn en dus continu veel aan bronnenonderzoek moet doen om aan de juiste gegevens te komen: waar staat de belangrijkste informatie, wie zegt wat (en waarom), welke perspectieven zijn er op een bepaald onderwerp, etc. Hoewel ik niet mijn kost verdien met geschiedenis, gebruik ik de vaardigheden van een historicus wel nog steeds.
Tijdens mijn studie in Groningen is er echter vrijwel geen serieuze aandacht geweest voor de arbeidsmarkt voor historici. En dat ik daar zelf ook te weinig werk van heb gemaakt, zeg ik er gelijk eerlijk bij. Waarschijnlijk omdat ik heel lang helemaal niet bezig was met wat er ná mijn studietijd zou komen. Het moment van afstuderen was daarom zowel een heel mooi, als vrij ontnuchterend moment, omdat ik werkelijk geen idee had waarmee ik mijn geld wilde gaan verdienen. Als ik mijn studietijd opnieuw zou mogen doen, zou ik veel meer investeren in alles rondom het studeren zelf en minder bezig zijn met zo snel mogelijk afstuderen. Meer oriënteren op de arbeidsmarkt, een netwerk opbouwen, meer relevant (vrijwilligers)werk doen naast de studie, een tijd in het buitenland studeren of stagelopen bij een bedrijf dat tot je verbeelding spreekt.’
Wil je contact opnemen met Stefan? Bericht hem via LinkedIn of verstuur een e-mail naar info@knhg.nl.