Beladen onderwerpen in de klas:| wat heeft de wetenschap u te bieden?

17 do
Datum
17 januari 2019
Vanaf
16:30
tot
18:00
Adres
IISG Amsterdam

Terroristische aanslagen, homoseksualiteit, discriminatie, islamfobie, antisemitisme, vluchtelingen. Allemaal voorbeelden van thema’s die in de klas voor beroering kunnen zorgen. Veel docenten vinden het lastig om dit soort onderwerpen bespreekbaar te maken.

Wij zijn van mening dat wetenschap het onderwijs hierin iets te bieden heeft. We voelen de maatschappelijke verantwoordelijkheid om onze inzichten met docenten te delen en hen handvaten aan te bieden hoe ze deze onderwerpen kunnen bespreken

Op 17 januari aanstaande organiseren we daarom een middag voor docenten over dit onderwerp op het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam.

Programma

Lancering lespakketten over gedwongen arbeid en slavernij
Klaas Stutje, postdoc onderzoeker bij het IISG in Amsterdam ontwikkelde op basis van zijn onderzoek lesmateriaal over gedwongen arbeid in Nederlands-Indië, ná de afschaffing van slavernij.

Matthias van Rossum, ook onderzoeker bij het IISG, ontdekte dat er in de meeste lesmethodes weinig aandacht wordt besteed aan slavernij. Waar slavernij wel ter sprake komt, wordt uitsluitend gekeken naar de rol van de West-Indische Compagnie bij slavernij in de VS en Curaçao. Dat terwijl zijn historisch onderzoek laat zien dat ook in Azië veel mensen slavenarbeid verrichten, onder toeziend oog van de VOC. Van Rossum maakte een lespakket.

Beide onderzoekers bespreken hun lesmateriaal met de aanwezigen.

Hoe vertaal je onderzoek naar lesmateriaal?
Beide wetenschappers werkten beiden nauw samen met Paula van Rooij, didactisch auteur bij Van Rooij ONderWIJS. Zij komt deze middag vertellen over hoe zij het onderzoek vertaald heeft naar educatie. Van Rooij zal deze middag ook in gesprek gaan met ervaringsdeskundigen uit het onderwijs. Zij delen met ons wat werkt en wat niet werkt.

Toegang is gratis, wel graag aanmelden kan op secretar@iisg.nl.

© KNHG 2019 Website: Code Clear
}