
In 2023 heeft de American Historical Association een ad-hoccommissie voor kunstmatige intelligentie in het geschiedenisonderwijs opgericht om richtlijnen te ontwikkelen voor een veilige, ethische en pedagogisch verantwoorde integratie van generatieve AI in het geschiedenisonderwijs. Op basis van de resultaten van een enquête onder AHA-leden in 2024 heeft de commissie een disciplinaire benadering van AI ontwikkeld die zich richt op specifieke aspecten van het geschiedenisonderwijs die mogelijk niet aan bod komen in bredere institutionele beleidsmaatregelen.
De mogelijkheden en beperkingen van generatieve kunstmatige intelligentie (generatieve AI) evolueren zo snel dat specifieke aanbevelingen binnen enkele maanden of zelfs weken alweer achterhaald zijn. Met dit in gedachten heeft de commissie 14 basisprincipes vastgesteld die docenten en bestuurders moeten helpen bij het opstellen van AI-beleid dat is afgestemd op de lokale omstandigheden en de specifieke behoeften van studenten.
U kunt de richtlijnen lezen op de website van de AHA (in het Engels).