Verschillende verhalen
Onze leerlingen hebben al een hele geschiedenis achter de rug wanneer wij ze in de les ontmoeten. Wanneer in de geschiedenisles bepaalde onderwerpen aan de orde komen, blijkt dat leerlingen verschillende ‘verhalen’ kennen. Spanningen bestaan tussen postkoloniale en nationalistische perspectieven op de Nederlandse koloniale geschiedenis en slavernij; onderwerpen als de Holocaust of de Palestijnse kwestie kunnen antisemitische reacties oproepen, terwijl de geschiedenis van de islam of migratiegeschiedenis evengoed op weerzin kan stuiten.
Het is niet eenvoudig om je als docent boven de partijen te plaatsen en iedere stem aan bod te laten komen. Het is bovendien de vraag of dat gewenst is wanneer interpretaties niet op historisch bewijs gebaseerd zijn, maar zijn ingegeven door onwaarheden of complottheorieën. Lastig is verder dat actuele gebeurtenissen vaak met veel emotie worden beleefd.
Gevoelige onderwerpen in de klas uit de weg gaan is geen oplossing, maar hoe ermee om te gaan? Op dit congres buigen we ons samen over de vraag op welke manier gevoelige geschiedenis een zinvolle en werkbare plek kan krijgen binnen ons geschiedenisonderwijs.
Programma
Vanaf 09:15 | Ontvangst en inloop |
10:00 | Welkomstwoord Openluchtmuseum Opening congres en aanbieden Bij de Tijd 3 door Ton van der Schans |
10:20 | Gijs van Gaans. Waarom zijn controversionele onderwerpen controversioneel? |
10:40 | Joke van der Leeuw. Geschiedenisonderwijs, wederzijds begrip en tolerantie |
11:00 | Pauze |
11:15 | Hester Radstake. Het voeren van moeilijke gesprekken in de klas |
11:35 | Paneldiscussie met stellingen |
12:20 | Uitreiking Kleio Klasseprijs door Ben Vriesema, hoofdredacteur Kleio |
12:30 | Lunch en informatiemarkt |
13:30 | Workshops ronde I |
14:45 | Pauze |
15:15 | Workshops ronde II |
16:30 | Afsluiting en borrel |