Historisch Café| De ballen van de koopman: mannelijkheid en Nederlandse identiteit

9 woe
Datum
9 oktober 2019
Vanaf
20:00
tot
22:00
Adres
P96, Prinsengracht 96, Amsterdam

Interview met Dorothee Sturkenboom

In binnen- en buitenland staat Nederland bekend als handelsnatie. Maar waar komt dit beeld vandaan? In haar onlangs verschenen boek De ballen van de koopman. Mannelijkheid en Nederlandse identiteit ten tijde van de Republiek gaat Dorothee Sturkenboom op zoek naar de oorsprong van deze identiteit. Ze bestudeerde talloze bronnen uit de 16e, 17e en 18e eeuw: reisverslagen, pamfletten, handboeken voor kooplieden, en versjes en liedjes. Het resultaat is een verrassende blik op de Nederlandse handelsidentiteit en de bijbehorende ideeën over de mannelijkheid van deze kooplieden. Nederlanders werden neergezet als superieur in het handeldrijven, maar onder de plak van hun echtgenotes. Als tolerant en zachtmoedig met klanten, maar onbuigzaam en hardvochtig in hun omgang met overzeese volkeren. Vanavond spreken we met Dorothee Sturkenboom over de doorslaggevende rol van ideeën over mannelijkheid in de vorming van de Nederlandse handelsidentiteit, de spanning tussen zachtere en hardere stijlen van mannelijkheid, en de rol die masculiniteit nog altijd speelt in de politiek van vandaag de dag.

Dorothee Sturkenboom (1963) is zelfstandig historica, gespecialiseerd in de vroegmoderne geschiedenis van Nederland. Zij werkt op het grensgebied tussen cultuurgeschiedenis, sociale geschiedenis en genderstudies. In 1998 promoveerde ze op het proefschrift Spectators van hartstocht. Sekse en emotionele cultuur in de achttiende eeuw. De ballen van de koopman is haar vierde boek.

20.45 uur – Pauze
21.00 uur – Column van Gijs
21.05 uur – De Volkswagen Kever als schuldig ontwerp

In het Designmuseum in Den Bosch wordt momenteel de tentoonstelling Design van het Derde Rijk getoond. De bezoeker mag geen foto’s maken, behalve van de grauwe Kever op de begane grond. De tentoonstelling heeft een maatschappelijk debat losgemaakt. Naar aanleiding van de tentoonstelling en het debat gaan we in gesprek met Natalie Scholz met als casus de Volkswagen. Welke plek had de Volkswagen in het na-oorlogse West Duitsland? Kon het moderne design van de auto loskomen van zijn nazi-verleden?

Natalie Scholz is universitair docent moderne en hedendaagse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Zij doet onderzoek naar de culturele geschiedenis van politiek, met name in Duitsland en Frankrijk. Scholz promoveerde aan de Universiteit van Münster en werkte eerder aan de VU en de Universiteit van Keulen als gastonderzoeker.

https://www.uva.nl/profiel/s/c/n.scholz/n.scholz.html

Interviewer: Inger Schaap

22.00 – Borrel naar believen in P’96

 

© KNHG 2019 Website: Code Clear