Het Nederlands Veteraneninstituut zet zich in om de ruim 100.000 Nederlandse veteranen die erkenning, waardering en zorg te geven die zij verdienen. Wij beschikken over jarenlang opgebouwde kennis en expertise op het gebied van veteranenthema’s. Vertellen van verhalen van veteranen in welke vorm dan ook is belangrijk. De thuisbasis van het Nederlands Veteraneninstituut in Doorn is de plek voor ontmoeten en verbinden. Daar voelen veteranen zich altijd welkom en thuis. Ons gedreven team van ruim tweehonderd medewerkers is meedenkend en steeds op zoek naar vernieuwing om onze missie nog beter uit te voeren. Daarvoor bundelen we onze kracht, kennis en kunde met andere organisaties en maatschappelijke partijen. Zo bouwen we met elkaar aan een samenleving waarin elke veteraan meetelt, meedoet en zich thuis kan voelen.
Ons team
Het Expertisecentrum bestaat uit negen collega’s die veelal in teamverband opereren, graag samenwerken met collega’s binnen en buiten onze organisatie en die met onderzoek een bijdrage willen leveren aan meer begrip voor veteranen, betere dienstverlening aan veteranen en de verdere ontwikkeling van het veteranenbeleid. We werken zowel vanuit huis als op kantoor. We zorgen ervoor dat we onze tijd efficiënt benutten, bijvoorbeeld door niet in de files te gaan staan en werk- en privé-verantwoordelijkheden in balans te houden. Als werkgever bieden we regelingen die onder meer het inrichten van een goede thuiswerkplek mogelijk maken en we zijn flexibel waar het gaat om de werktijden. Kennisontwikkeling, samen optrekken en regelmatig contact met elkaar vinden we belangrijk.
Wij zoeken voor de afdeling Expertisecentrum per direct een
32 uur per week
Ben jij de nieuwe medewerker collectiebeheer bij ons Expertisecentrum? Heb je een relevante opleiding gedaan in het culturele erfgoedgebied? Werk je graag samen en ben je geboeid door verhalen en ervaringen van veteranen? Dan is de functie van medewerker collectiebeheer bij het Nederlands Veteraneninstituut iets voor jou!
Wat ga je doen?
Het Expertisecentrum van het Nederlands Veteraneninstituut doet onderzoek naar de militaire ervaringen van veteranen, de manier waarop zij hun uitzending(en) hebben beleefd en hoe zij hierop terugkijken. De Interviewcollectie Nederlandse Veteranen (ICNV) – de grootste digitaal toegankelijke oral history collectie van Nederland – staat hierin centraal. Naast dit meer militair-historische domein lopen er gedragswetenschappelijke onderzoeksprojecten die zich vooral richten op de invloed van oorlogs- en uitzendervaringen op het verdere leven van veteranen.
Als medewerker collectiebeheer (onderzoeksassistent) ga je deel uitmaken van het team dat de ICNV beheert. Je hebt kennis en ervaring met moderne collectie-beheersystemen die musea en archieven gebruiken. Bij voorkeur ben je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen het oral history-werkgebied. Je gaat jezelf bezighouden met het dagelijks collectiebeheer: je administreert interviews, onderhoudt contacten met interviewkandidaten en interviewers, voert nieuwe interviews in, beheert data, maakt samenvattingen, beantwoordt vragen van gebruikers, ondersteunt bij het zichtbaar maken van de interviewcollectie en draait mee in de interview- en onderzoeksprojecten.
Op dit moment zijn wij druk bezig om de ICNV beter vindbaar, bruikbaar en houdbaar te maken. Deze baan biedt je alle kansen om mee te denken in dit proces en mee te werken aan de toekomst van deze mooie interviewcollectie.
Herken jij jezelf in onderstaande?
Wat bieden wij?
Ben jij de persoon die wij zoeken?
Stuur dan jouw motivatie en cv naar werken@nlveteraneninstituut.nl.
Heb je nog vragen over de vacature?
Stuur dan een mail naar Martin Elands, Manager Expertisecentrum, e-mail: m.elands@nlveteraneninstituut.nl of bel naar telefoonnummer: 06-53363876.
Het verkrijgen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is onderdeel van de sollicitatieprocedure.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Meer informatie over de organisatie: zie onze website.