Informatie over speciale regelingen van archieven voor onderzoekers in coronatijd

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor historici die afhankelijk zijn van archiefbronnen om hun onderzoek te doen. Daarom biedt het KNHG onderstaand overzicht van de (on)mogelijkheden bij verschillende archieven in Nederland. De lijst zal regelmatig van een update worden voorzien. Heeft u relevante informatie in dit kader? Neem dan contact met ons op.

Laatste update: dinsdag 20 april 2021.

Archief Eemland

De publieksvloer en tentoonstelling blijven gesloten t/m dinsdag 28 april 2021. Heeft u een vraag over een bouwdossier die niet kan wachten? Neem contact op via e-mail archiefeemland@amersfoort.nl en vermeldt uw telefoonnummer in de e-mail. Archief Eemland neemt contact met u op voor een passende oplossing. In het online archievenoverzicht kunt u zien welke archieven aanwezig zijn. Archief Eemland beheert de archieven van Amersfoort en zeven andere gemeenten uit de regio Eemland. Dit zijn niet uitsluitend de gemeentearchieven die volgens de Archiefwet opgeslagen moeten worden in een archiefbewaarplaats, maar ook particuliere archieven uit deze gemeenten. Gedigitaliseerde archiefstukken zijn online te raadplegen. U kunt online stukken aanvragen. Voor meer uitleg over het aanvragen kijkt u hier.

Atria

Momenteel zijn de bibliotheek en het archief in verband met de maatregelen gesloten en telefonisch niet bereikbaar. Wel kun je op afspraak boeken halen en terugbrengen. Heb je vragen of ben je op zoek naar informatie? We zijn van dinsdag t/m vrijdag via info@atria.nl bereikbaar. De medewerkers van Atria zijn per e-mail en telefoon goed bereikbaar. Bijeenkomsten zijn geannuleerd en worden – indien mogelijk – online gehouden of verzet naar een later moment. Heeft u foto’s of ander beeldmateriaal nodig? Indien mogelijk neemt Atria aanvraag in behandeling. Bent u op zoek naar informatie over emancipatie, feminisme, of gender & recht, politiek, arbeid, zorg, geschiedenis, kunst, literatuur, wetenschap, religie, seksualiteit, in heden en verleden, uit binnen- en buitenland? Atria heeft duizenden digitale publicaties. Zoek op atria.nl en selecteer het filter ‘digitale publicaties’. Ook steeds meer archieven zijn digitaal in te zien. Een aantal belangrijke historische tijdschriften uit de collectie van Atria staan online op Delpher en kunt u integraal doorzoeken.

Beeld en Geluid Collectie

U kunt een deel van de collectie online bekijken en beluisteren op in.beeldengeluid.nl. Hier vindt u de items waarvoor toestemming is gegeven om ze online te publiceren. Ander materiaal kunt u wel doorzoeken, maar alleen bekijken bij de klantenservice in Hilversum of door het aan te vragen als download voor privégebruik. Het gebouw in Hilversum is tot 1 september gesloten. De perscollectie is te raadplegen bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam.

Brabants Historisch Informatie Centrum

Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) in ’s-Hertogenbosch heeft vanaf het begin van de coronacrisis onderkend, dat de uit de bestrijding daarvan voortvloeiende maatregelen voor grote problemen zouden zorgen voor vele gebruikers van de door ons beheerde archieven. Dat geldt voor historici, onderzoekers en studenten, maar bijvoorbeeld ook voor particulieren die documenten nodig hebben voor het aanvragen van een pensioen of het aankopen van een huis, voor gemeenten die verwikkeld zijn in schadeprocedures of infrastructurele projecten, voor mensen die hun recht zoeken vanwege onrecht wat ze in het verleden is aangedaan etc. De coronacrisis heeft BHIC al snel doen besluiten die dienstverlening versneld uit te breiden; bestaande plannen werden naar voren gehaald, nieuwe gesmeed. De huidige stand van zaken:

  • Het scanteam (“scannen op verzoek”) is, toen vorig jaar de eerste lockdown werd afgekondigd, meteen in contact getreden met alle degenen die op dat moment lopende onderzoeken hadden, zodat zij de door hen benodigde archiefstukken z.s.m. konden digitaliseren en online plaatsen dan wel toesturen.
  • Op dit moment is de scanservice nog altijd volop in bedrijf. Er zijn geen beperkingen wat aantal aanvragen of aantal aangevraagde stukken betreft. De gewoonlijke wachttijd bedraagt drie tot vier weken, maar in gevallen waarbij haast geboden is, haalt het BHIC aanvragen naar voren in het proces. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij studenten die tegen een scriptie-deadline aanlopen, om maar iets te noemen. Deze scanservice was, is en blijft gratis.
  • In gevallen waarin de scanservice geen uitkomst biedt, bijvoorbeeld omdat het om een te grote hoeveelheid of om beperkt openbare archiefstukken gaat, en er sprake is van ‘hoge nood’, nodigt het BHIC onderzoekers/studenten uit op onze studiezaal om alsnog zelf het onderzoek te verrichten. Deze dienstverlening is ‘op uitnodiging’ eerder dan ‘op afspraak’ en menig student maakt er naar ieders tevredenheid gebruik van.
  • Zowel het scannen als het studiezaalbezoek uiteraard met inachtneming van alle maatregelen en richtlijnen vanuit RIVM en overheid. Daarbij wordt voortdurend geëvalueerd of daarbij de veiligheid van bezoekers én personeel gewaarborgd is. Want hoe vanzelfsprekend deze service wellicht ook lijkt, dat is hij zeker niet. Het betekent immers dat de medewerkers voortdurend balanceren tussen de dringende oproep om thuis te werken én de urgentie die onderzoekers, studenten etc. voelen om hun onderzoeken uit te kunnen voeren.
  • Het BHIC heeft op doordeweekse dagen, van ’s morgens 9.00 uur tot ’s avonds 22.00 uur met uitzondering van de tijd tussen 16.00 uur tot 19.00 uur, een live chatservice, waar iedereen gebruik van kan maken om direct een archiefmedewerker te ‘spreken’. Afgelopen jaar werd er bijna 10.000 keer gebruik van gemaakt.
  • Medewerkers van het BHIC hebben geregeld overleg met hen bekende onderzoekers, docenten en studenten (voornamelijk overigens van universiteiten in Tilburg en Nijmegen) om feedback te verkrijgen over onze ‘coronadienstverlening’.

Op de website hebben we een informatiepagina ingericht waarop we steeds de actuele stand van zaken toelichten.

CBG Centrum voor familiegeschiedenis

Zie ‘Nationaal Archief’ voor informatie en toegankelijkheid. Naast papieren bronnen en genealogische boeken, biedt CBG Verzamelingen een uitgebreide digitale collectie speciaal voor CBG Vrienden. U moet hiervoor dus wel een Vriend zijn.

Drents Archief

RHC Drents Archief is tijdens de lockdown geheel gesloten voor publiek. Wanneer het een archief betreft dat niet is gedigitaliseerd, kan er op dit moment bij het archief geen onderzoek naar worden gedaan. In hele dringende gevallen zal het archief echter zijn best doen om de student/onderzoeker toch verder te helpen. Medewerkers van het Drents Archief zijn telefonisch, per mail of chat gewoon bereikbaar. Na de lockdown zal het archief, zelfs wanneer het dan nog beperkt open kan (i.v.m. anderhalvemetermaatregel) de studenten/onderzoekers zo goed mogelijk weer op weg helpen.

Erfgoed Leiden en Omstreken

Het gebouw is gesloten om bij te dragen aan het beperken van de verspreiding van het coronavirus. Van maandag tot en met donderdag zijn medewerkers bereikbaar van 09:00-12:00 uur en 13:00-16:00 uur via de chat voor vragen. Neem bij dringende vragen contact op via studiezaal@erfgoedleiden.nl. Verder zijn delen van het archief online beschikbaar, u kunt hierop filteren door ‘Toon alleen resultaten met scans’ aan te vinken. Het is mogelijk om scans aan te vragen van archiefstukken, wanneer er een knop ‘Scan(s) aanvragen’ naast het inventarisnummer staat.

Gelders Archief

De studiezaal is tot nader order gesloten. Digitaal kan het Gelders Archief u wel helpen. Neem contact met op via de chat (elke werkdag tussen 13 en 16 uur) of via ons contactformulier. Ook scannen wij veel archiefstukken op verzoek zodat u deze digitaal kunt inzien. De Scanning on Demand-service van het archief is gratis, maar geldt niet voor alle archiefstukken. U kunt alleen scans aanvragen van archiefstukken waar het Scanning on Demand-icoon bij staat. De aangevraagde scans worden binnen drie weken na ontvangst van het verzoek op de website gepubliceerd. Daar kunt u ze bekijken en downloaden. Bouwtekeningen en dossiers van de Kamer van Koophandel worden niet op de website gepubliceerd, maar ontvangt u binnen drie werkdagen. Verder kunt u na een zoekactie bekijken hoeveel bestanden één archief bevat, en hoeveel daarvan gedigitaliseerd zijn. Lees hier meer over de Scanning on Demand-service.

Gemeentearchief Emmen

Het Gemeentearchief Emmen is op afspraak geopend. Het maken van een afspraak kan eenvoudig via https://gemeente.emmen.nl/geboorte-trouwen-en-overlijden/gemeentearchief. Vanwege de omstandigheden is er een beperkt aantal plekken beschikbaar. Daarnaast doet het Gemeentearchief Emmen archiefonderzoek voor mensen uit kwetsbare groepen die beter niet naar het archief kunnen komen.

Gemeentearchief Zaanstad

Het Gemeentearchief Zaanstad is op afspraak geopend. Het maken van een afspraak kan eenvoudig via https://archief.zaanstad.nl/. Vanwege de omstandigheden is er een beperkt aantal plekken beschikbaar.

Groninger Archieven

Groninger Archieven blijft vooralsnog gedurende de lockdown gesloten. Voor urgente vragen kunt u medewerkers op werkdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur per telefoon (050-5992000) of per e-mail (info@groningerarchieven.nl) bereiken. Op groningerarchieven.nl kunt u zien van welke stukken er scans zijn gemaakt. Voeg ‘scan’ toe aan uw zoekterm en u vindt de stukken die digitaal beschikbaar zijn. Soms is er bij een scan ook een transcriptie beschikbaar. Niet alles is digitaal raadpleegbaar. Er is wel altijd een verwijzing te vinden naar (fysieke) stukken die de Groninger Archieven in de collectie heeft. Het is verder mogelijk om (tegen betaling) beelden te bestellen via beeldbankgroningen.nl en filmbankgroningen.nl. Kijk hier voor meer informatie over digitaal materiaal.

Haags Gemeentearchief

Momenteel is de studiezaal gesloten. U kunt nu helaas geen afspraak maken voor een bezoek aan de studiezaal. Zodra duidelijk wordt wanneer het gemeentearchief weer open mag, leest u dit op de website en kunt u weer een afspraak maken. Delen van archieven zijn verder online beschikbaar. U kunt digitale archiefstukken herkennen aan een grijs vierkantje met een wit kruisje ervoor. Hiervoor moet u wel eerst het archief geselecteerd hebben.

Het Flevolands Archief

Bij Het Flevolands Archief kunt u vanaf 11 mei een scanverzoek doen. De hoeveelheid te scannen materiaal moet wel passen binnen de mogelijkheden die Het Flevolands Archief als archiefdienst heeft. Momenteel is de studiezaal gesloten. Verder zijn delen van het archief online beschikbaar. U kunt na een zoekactie bekijken hoeveel bestanden één archief bevat, en hoeveel daarvan gedigitaliseerd zijn.

Het Utrechts Archief

De locaties van het Utrechts Archief zijn momenteel gesloten t/m 25 mei. Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, heeft het de chatmogelijkheden uitgebreid. U kunt online een vraag stellen van dinsdag t/m vrijdag tussen 9.30 – 16.30 uur en op de donderdagavond zelfs tot 20.30 uur. Heeft u een dringend verzoek? Bijvoorbeeld vanwege een juridische procedure? Of door een deadline bij een publicatie? Neem contact met het archief op via de mail, wij kijken voor u wat de mogelijkheden zijn. 

Heeft u een dringend verzoek, verzoek om een rechtbankdossier in te zien of heeft u een niet-openbaar document nodig? Neem dan contact op via de mail. We beoordelen uw verzoek en gaan vervolgens na wat de mogelijkheden zijn. Niet-dringende verzoeken tot inzage van beperkt openbaar archief kunnen wij op dit moment niet in behandeling nemen. Ook voor ons is het archief in principe gesloten.

Dringend een bouwtekening nodig? U kunt op afspraak op woensdagen een bouwtekening ophalen op usb-stick (€10,-). Stuur een mail met de link van de bouwtekening naar onze studiezaalmedewerkers via inlichtingen@hetutrechtsarchief.nl. Zij checken of de juiste bouwtekening aanwezig is en mailen u terug. Bekijk hoe u de juiste bouwtekening vindt.

De spreekuren van de Nederlandse Genealogische Vereniging Utrecht gaan niet door vanwege de maatregelen tegen corona. Heeft u genealogische vragen, dan kunt u die per e-mail stellen aan Yvonne Jansen-Linse en Marijke Lambermont. Mail naar: secretaris-utr@ngv.nl. Zij zullen uw vragen dan per e-mail proberen te beantwoorden.

Een deel van het archief is online beschikbaar. U kunt na een zoekactie bekijken hoeveel bestanden één archief bevat, en hoeveel daarvan gedigitaliseerd zijn. Als een archiefstuk niet gedigitaliseerd is, kunt u een verzoek tot digitaliseren indienen. Dit is mogelijk voor archiefstukken met een symbool bij het inventarisnummer. Wanneer het inventarisnummer aan de eisen voldoet, staat het stuk binnen maximaal 5 weken online.

Historisch Centrum Overijssel

Naar aanleiding van de afgekondigde lockdown zijn de studiezalen tot nader order gesloten. Veel documenten zijn als scan in te zien of op te vragen, zoals via het bouwdossier-loket en onze archieftoegangen. Bekijk ook de  veelgestelde vragen. Het archief is deels online beschikbaar, de meest geraadpleegde bronnen van Historisch Centrum Overijssel zijn gedigitaliseerd en als scan te bekijken op de website. Deze afbeeldingen kunt u kosteloos in hoge resolutie downloaden. Een digitaal archiefstuk kunt u herkennen aan een paperclipje naast het inventarisnummer. Hiervoor dient u wel eerst te hebben doorgeklikt naar een inventaris. Heeft u vragen over dit bericht? Mail dan naar contacthco@historischcentrumoverijssel.nl

Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis

Het IISG gebouw is gesloten voor bezoekers, maar medewerkers van de studiezaal kunnen online beperkt diensten verlenen. Op dit moment kunnen geen afspraken gemaakt worden. Neem contact op met de medewerkers om te zien of u op een andere manier geholpen kunt worden (vraag@iisg.nl).

Reproducties. Het IISG heeft een aantal opties voor het maken van reproducties. Hiervoor kunt u contact opnemen met de studiezaal. Zij zullen zullen zien wat ze kunnen doen binnen de huidige beperkingen. Een deel van de collectie is overigens vrij te raadplegen via de catalogus zoeken.issg.amsterdam: meer dan 400 archieven, de meeste foto’s en affiches via kleine afbeeldingen.

Zie ook deze links: Online archieven in de catalogus; Online bekijken van afbeeldingen; Veelgestelde vragen. Voor vragen over collecties is de afdeling Publieksdiensten te bereiken via vraag@iisg.nl.

Een deel van de archieven is online beschikbaar. Bij het ‘Verfijnd zoeken’ in de collectie kunt u ‘Inhoud online’ aanvinken om zo alleen deze archieven te zien. Het online archief is maar een deel van de gehele collectie. Via de Beeld & Geluid-collecties is het mogelijk om online lage resolutie scans van materiaal te bekijken. Vanaf 1 juni is het weer mogelijk reproducties te bestellen, al zal de levering langer duren dan gewoonlijk. Alle bestellingen lopen via email: vraag@iisg.nl. Het is uiteraard niet mogelijk zelf scans of kopiëen te maken.

Katholiek Documentatie Centrum

In navolging van de meest recente berichten vanuit de regering en het RIVM zal de studiezaal van het KDC voorlopig gesloten blijven. Het KDC volgt hierin de richtlijnen die gelden voor de Radboud Universiteit. Wel blijft het zo goed als mogelijk de dienstverlening via telefoon en via mail voortzetten (let op: het KDC is deze maand enkele dagen volledig gesloten – kijk daarvoor op deze pagina). Studenten en onderzoekers wordt aangeraden om per mail contact te zoeken en te overleggen over de digitale mogelijkheden om de bronnen te raadplegen. Meer informatie volgt zodra er meer bekend is. Het archief is verder deels online beschikbaar.

Nationaal Archief

Ten tijde van versoepeling van maatregelen: ruimere openingstijden. In de Rijksbrede richtlijn voor het gebruik van ruimtes is de capaciteit van de studiezaal vastgesteld op 30 onderzoekers. Éénderde van deze capaciteit wordt gereserveerd voor onderzoeksprogramma’s, en ‘professionals’ zoals het programma ‘onafhankelijkheid dekolonisatie geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1950’. Op maandag is het archief extra open. Op die dag faciliteren zij specifiek onderzoekers die archieven met een beperking op de openbaarheid onderzoeken. Als er weer versoepeling van de maatregelen komen, zullen ze (tijdelijk) ook op zaterdag open gaan. In de studiezaal wordt al een extra scanner geplaatst. Er zijn nu twee scanners waarmee zelf gescand kan worden.

De ruimte zoeken waar het kan. De ervaring afgelopen jaar was, dat iedere onderzoeker die het NA benaderde met een knelpunt, toch zijn of haar onderzoek heeft kunnen uitvoeren. Helaas kon dat natuurlijk alleen ten tijde van de versoepeling van de maatregelen en was het wel met een beetje passen en meten, niet ongelimiteerd en alleen op afspraak. Hoewel de medewerkers grotendeels vanuit huis werken zijn ze wel bereikbaar en hebben onderzoekers/studenten de mogelijkheden om met hen uitgebreid te chatten.

Geen onderbrenging van archieven bij andere instellingen. Archieven onderbrengen bij een andere archiefinstelling is geen optie. Andere archiefinstellingen zijn ook gesloten. Het Nationaal Archief voert al geruime tijd het beleid om archieven niet elders ter inzage te geven. Dit doen zij om de authenticiteit van archieven voor nu en voor toekomstige onderzoekers te waarborgen.

Extra scancapaciteit ‘scannen op verzoek’. Het NA heeft de scancapaciteit voor de dienst scannen op verzoek opgeschaald. Hierdoor kunnen ze meer en sneller scans leveren. Door de enorme toename van de vraag blijft er natuurlijk wel enige wachttijd. De doorloop tijd is aanzienlijk verkort. Het duurt leveren van scans duurt nu gemiddeld 2 tot 3 weken.

Online onderzoek is makkelijker geworden. Ondertussen zijn er afgelopen jaren enorm veel archieven gedigitaliseerd en online beschikbaar gekomen. De website is vernieuwd. Zoeken en vinden in de digitale bronnen is nog eenvoudiger is geworden. Het NA maakte instructievideo’s en blijft dit verder uitbreiden. Zo hoopt het onderzoek vanuit huis nog makkelijker te maken.

Ook biedt het voor bepaalde groepen webinars aan. Dit willen ze graag uitbreiden naar bijvoorbeeld studenten. Om dit plan concreter te kunnen maken, gaan ze graag in gesprek om te kijken met welke bronnen en op welke manier we online onderzoek binnen de universiteiten verder onder de aandacht kunnen brengen. Eline Wildenbeest, coördinator Dienstverlening, denkt graag mee over het omzetten van wensen in concrete mogelijkheden. Universiteiten of andere groepen die hier over in gesprek willen, kunnen haar benaderen voor een afspraak.

NIOD

In lijn met de maatregelen van het kabinet is het NIOD vanaf 16 december 2020 gesloten voor bezoekers. Dit geldt tot nader order. In deze periode neemt het NIOD geen nieuwe reserveringen voor studiezaalbezoek aan. Ook is het tijdelijk niet mogelijk om afspraken op het NIOD te maken voor het schenken van archiefmateriaal. Eerder gemaakte afspraken voor deze periode komen te vervallen, met de betreffende bezoekers wordt contact opgenomen. Houd de website en social media in de gaten voor verdere informatie.

Noord-Hollands Archief

De studiezaal in de Jansstraat sluit voor publiek tot en met ten minste dinsdag 25 mei 2021 voor de gezondheid en veiligheid van de bezoekers en medewerkers in verband met het coronavirus. Afhankelijk van de ontwikkelingen rond de versoepeling van de noodmaatregelen, hoopt het archief vanaf woensdag 26 mei 2021 weer open te kunnen voor bezoekers. Reserveren van een werkplek op de studiezaal of voor een bezoek aan de tentoonstellingen blijft noodzakelijk, dit kan door gebruik te maken van het reserveringssysteem. Voor noodgevallen zijn zij voor onderzoeken van juridische, bestuurlijk-administratieve en informatieve aard bereikbaar. U kunt een telefonische afspraak maken via 023-517 2700. Veel stukken zijn ook online beschikbaar via het archievenoverzicht. Zij blijven open voor de digitale dienstverlening. De chatdienst staat van maandag t/m vrijdag van 9-12.30 uur en op woensdag en vrijdag van 19-22 uur voor u klaar. Vragen kunnen ook via de e-mail worden gesteld via inlichtingen@noord-hollandsarchief.nl. Ook is het weer mogelijk om scans van stukken aan te vragen via onze scannen op verzoek service. Tot en met 25 mei is het niet mogelijk om archief-, beeld- of bibliotheekmateriaal langs te brengen. Wel kun je via info@noord-hollandsarchief.nl aangeven wat je aan het archief zou aan willen bieden.

De (tijdelijke) tentoonstellingen in de Commandeurszaal, de tentoonstelling ‘Vrouwen in verzet’ en de permanente tentoonstelling ‘Joh. Enschedé in de Janskerk. Drukkerij van waarde’ blijven vooralsnog gesloten. Er wordt naar gekeken om deze (gedeeltelijk) vanaf 1 juli weer open te stellen. Het archief is deels online beschikbaar. U kunt na een zoekactie bekijken hoeveel bestanden één archief bevat, en hoeveel daarvan gedigitaliseerd zijn.

Regionaal Archief Alkmaar

In verband met de coronamaatregelen is de studiezaal tot nader order gesloten. Als u vragen heeft kunt u nog altijd bellen via (072) 850 82 00, een mail sturen of chatten via de website. Het archief is per e-mail te bereiken via info@archiefalkmaar.nl. Telefonisch is het dinsdag- tot en met vrijdagochtend te bereiken, van 9.00 tot 12.00 uur. U kunt ook chatten via de website, van dinsdag tot en met vrijdag tijdens kantooruren. Het is verder mogelijk om een scan van een archiefstuk aan te vragen. Hier zijn verschillende regels aan verbonden, die ook buiten de coronamaatregelen gelden.

Regionaal Historisch Centrum Limburg

Naar aanleiding van de coronamaatregelen van de regering blijven de studiezalen van het Historisch Centrum Limburg voorlopig gesloten. De reserveringstelefoon is deze gehele periode niet bereikbaar. De (digitale) dienstverlening is deze periode beperkt tot gevallen van medische, bestuurlijke, juridische of economische noodzaak. Aanvragen voor noodzakelijke dienstverlening kunnen per e-mailworden gedaan. Er zal vervolgens (telefonisch) contact worden opgenomen. Vanwege drukte en verminderde capaciteit kan de wachttijd hierbij momenteel oplopen tot 15 werkdagen. Wanneer de regeringsmaatregelen (gedeeltelijke) heropening mogelijk maken zullen we dit via de website en social media bekend maken. Het archief is deels online beschikbaar. Via de website kunt u een Excel-overzicht downloaden om te zien welk materiaal nu al digitaal beschikbaar is. Hierin vindt u tevens de toegangscodes en inventarisnummers van de archieven.

Stadsarchief Amsterdam

Het Stadsarchief Amsterdam is tijdelijk gesloten. Door middel van digitalisering en de Scanning on demand-service wordt zoveel mogelijk op afstand mogelijk gemaakt. Lees hier meer over de Scanning on demand-service. De Stadsboekhandel is op afspraak geopend.

Stadsarchief Rotterdam

Als gevolg van de nu geldende landelijke coronamaatregelen van de overheid is het Stadsarchief Rotterdam helaas gesloten. Mocht u dringend informatie nodig hebben, dan zijn zij beschikbaar voor spoeddienstverlening. Vul hiertoe het contactformulier in waarin duidelijk is aangegeven waarom het een spoedgeval betreft. Het verzoek zal zo snel mogelijk beoordeeld worden en u wordt vervolgens geïnformeerd of het gehonoreerd kan worden. Houdt de website en onze social media kanalen in de gaten voor eventuele nieuwe ontwikkelingen. U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Stadsarchief Rotterdam: via het contactformulier of telefonisch: 010 – 267 55 55 – ma t/m vrij 09.00 – 17.00.

Kijk voor uw onderzoek wat digitaal al beschikbaar is. Op de website komt regelmatig nieuwe informatie beschikbaar. Zoekt u een historische foto of afbeelding van Rotterdam, raadpleeg dan de beeldbank. Een deel van het beeldmateriaal is vrij downloadbaar. Blijf de website en sociale media in de gaten houden voor eventuele nieuwe ontwikkelingen. Heeft u verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius? Blijf dan thuis en annuleer uw afspraak.

Tresoar

Tresoar en Obe zijn gesloten t/m 28 april 2021. Boeken lenen en terugbrengen is wel mogelijk op maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 14.00 uur. Verder zijn delen van het archief beschikbaar als open data. Dit geldt voor foto’s en ansichtkaarten, genealogische data, kaarten, kranten en Fries Open Data Platform.

Westfries Archief

Vanaf 15 december gelden nieuwe maatregelen om de verspreiding van het corona-virus tegen te gaan. Het Westfries Archief heeft besloten om de studiezaal te sluiten, in ieder geval tot-en-met dinsdag 27 april aanstaande. De dienstverlening blijft de komende tijd dus noodgedwongen beperkt. Toch kan het publiek in spoedeisende gevallen een verzoek om informatie indienen. Het Westfries Archief zal dan zo goed mogelijk proberen te helpen door de inzet van digitale middelen. Via telefoon (0229-282500) blijft het Westfries Archief bereikbaar op gewone werkdagen van 9.00-17.00 uur. U kunt uw vragen ook stellen via e-mail (info@wfa.nl).

Zeeuws Archief

De studiezalen van het Zeeuws Archief in Middelburg, Terneuzen en Zierikzee zijn gesloten als gevolg van coronamaatregelen. De sluiting geldt in elk geval totdat de overheid de opening van culturele instellingen weer toestaat. Het Zeeuws Archief is gesloten. Er zijn twee exposities online te bekijken.

Digitale dienstverlening gaat door. De digitale dienstverlening blijft gehandhaafd. Dat betekent dat het publiek via de website de archieven en collecties van het Zeeuws Archief kan doorzoeken en gedigitaliseerde archieven en collecties kan raadplegen. Ook kun je inventarisnummers laten scannen, zie de pagina scannen op verzoek voor meer informatie. Voor hulp bij onderzoek en bij vragen kunnen onderzoekers gebruik maken van de bestaande contactmogelijkheden via WhatsApp en mail.

Het archief is verder deels online beschikbaar. U kunt na een zoekactie bekijken hoeveel bestanden één archief bevat, en hoeveel daarvan gedigitaliseerd zijn. Ook kunt u filteren op ‘Digitale collecties’. Het Zeeuws Archief biedt ook (tegen betaling) de service ‘Scannen op verzoek’. U kunt via de archiefinventaris een aanvraag doen voor het laten scannen van een archiefstuk. Dit is niet mogelijk voor alle archiefstukken en duurt 2 tot 5 weken.

Één opmerking for Informatie over speciale regelingen van archieven voor onderzoekers in coronatijd

  • Wat voor Zaanstad geldt, geldt ook voor gemeentearchief Emmen. Daarnaast doen we archiefonderzoek voor mensen uit kwetsbare groepen die beter niet naar het archief kunnen komen.

© KNHG 2021 Website: Code Clear